Turisté neplatí mýtné – Norsko přichází o miliony

Mýtné v Norsku a otázka zda se k jeho placení registrovat či ne, je asi nejčastěji kladenou otázkou v mojí facebookové komunitě Cestujeme do Skandinávie. Před pár dny jsem při brouzdání norskými novinami narazila na článek s titulkem: “Turisté neplatí mýtné – Norsko tím přichází o miliony.”

Článek byl samozřejmě v norštině, ale obsah mi přišel natolik zajímavý, že jsem se rozhodla jej pro vás (volně) přeložit. A doplnit jej o vysvětlení a informace, kterým jsem úplně nerozuměla (a musela je tedy googlovat).

Jak funguje mýtné v Norsku

Norsko je známé svými malebnými krajinami a nádhernými silnicemi, které často procházejí přes mosty a tunely. Mnohé z těchto úseků jsou zpoplatněné skrze systém elektronického mýtného.

Mýtné stanice v Norsku jsou plně automatizované a bezobslužné. Existují dva hlavní způsoby platby mýtného:

  1. AutoPASS tag – Jedná se o elektronický zařízení, které se umístí na přední sklo vozidla a automaticky zaznamenává průjezd mýtnými stanicemi. Tento systém poskytuje slevu na většině mýtných bran a je povinný pro vozidla nad 3,5 tuny. V podstatě všichni Norové mají AutoPASS tag.
  2. Platba bez AutoPASS tagu – Pokud nemáte AutoPASS tag, kamera zaznamená vaši registrační značku a následně je odeslána faktura na adresu, na které je registrované vozidlo. Tato možnost je dostupná i pro zahraniční vozidla, která se mohou registrovat na portálu EPASS24, což zajistí správné účtování mýtného.

Nicméně mnoho zahraničních řidičů o tomto systému neví nebo jej ignoruje, což vede k tomu, že mýtné neplatí.

  • Přikládám starší článek o tom, jak funguje mýtné v Norsku. Přiznám se, že některé info v něm je potřeba aktualizovat a přísahám, že se do toho pustím jen co přestanu prokrastinovat psaním tohoto článku a dodělám podklady pro pitomou účetní uzávěrku 🙂

Příklad placení mýtného: Ryfast

Ryfast je beztrajektové spojení mezi krajemi Ryfylke a Nord-Jæren. První část (Ryfylke tunel) byla otevřena 30. prosince 2019. Zbytek spojení (Eiganes tunel a Hundvåg tunel) byl otevřen 22. dubna 2020.

(Pozn: Ryfastem projíždíte po cestě ze Stavangeru k Preikestolen.)

Ryfylke tunel, dlouhý 14,3 km, je nejdelší podmořský silniční tunel na světě, navržený pro 10 000 vozidel denně, se dvěma tunely a čtyřmi pruhy. Tunel je téměř 400 metrů pod hladinou moře. Projekt byl schválen norským parlamentem 12. června 2012 a stavba začala na jaře 2013. Celkové náklady činily 11,6 miliardy korun.

“– Každý den projíždí Ryfylke tunelem až 1000 zahraničních aut,” říká starostka. Polovina z nich neplatí.

Preikestolen, NorskoSkalní vyhlídka Preikestolen poblíž Stavangeru. Na cestě k ní budete projíždět tunely Ryfylke, Eiganes a Hundvåg (Ryfast)

Neplatiči připravili Norsko během dvou let o 190 milionů Kč

Odhaduje se, že od května 2021 do prosince 2023 vozidla registrovaná v zahraničí projela mýtnými stanicemi na pevnině za 186 milionů norských korun (= 396 milionů Kč). Z toho 90 milionů norských korun (= 190 milionů Kč) nebylo zaplaceno kvůli nedostatečnému přístupu k údajům o vozidlech po zavedení nové směrnice EU (EETS). Sedmnáct milionů z toho mělo pocházet z Ryfastu. Peníze, které byly vybrány, pocházely převážně od turistů s autopass známkou.

EETS Směrnice (Evropská služba elektronického mýtného)

Evropská unie přijala směrnici 2019/520, známou jako EETS (European Electronic Toll Service), která se zaměřuje na interoperabilitu elektronických mýtných systémů a usnadnění přeshraniční výměny informací o nezaplacení mýtného v rámci EU.

Tato směrnice byla přijata v březnu 2019 a vstoupila v platnost v dubnu 2019, přičemž členské státy EU měly povinnost ji implementovat do října 2021. Cílem je, aby řidiči mohli platit mýtné v celé Evropě pomocí jednoho mýtného zařízení (OBU) a jednoho smluvního vztahu​.

Směrnice ale dosud nebyla implementována do norského práva. Problém je, že směrnic musí být nejprve schválena všemi členskými zeměmi Evropského hospodářského prostoru (EHP).

Lichtenštejnsko Dělá Problémy

Lichtenštejnsko, které není členem EU, ale je členem EHP zatím neposkytlo souhlas se směrnicí EETS. Implementace bohužel vyžaduje souhlas všech členů EHP, tedy Islandu, Lichtenštejnska a Norska.

Lichtenštejnsko, země s 40 000 obyvateli, nesouhlasí se směrnicí Evropské služby elektronického mýtného (EETS) kvůli obavám z administrativní složitosti a finanční zátěže, kterou by představovala pro jejich malou infrastrukturu. Jako malá země s omezenými zdroji je obezřetné vůči nákladům a logistickým výzvám spojeným s integrací jejich stávajících mýtných systémů se složitějšími systémy EETS.

Tento postoj způsobil zpoždění plné implementace směrnice v Evropském hospodářském prostoru (EHP). V březnu Lichtenštejnsko informovalo, že souhlas lze očekávat až na konci roku 2025.

Blokáda přístupové cesty k Preikestolen

Vidar Wollum, vedoucí sdružení “Požadujeme levnější mýtné v Ryfastu,” má plán: “– Zablokujeme silnici k Preikestolenu.”
Chce tím zastavit turisty směřující k turistické atrakci, aby upozornil na to, že stát nevybírá mýtné od mnoha turistů. “– Myslíme si, že je to strašně nespravedlivé,” říká.

Akce podle Wolluma proběhne před létem.

Sdružení již dříve zablokovalo Ryfylke tunel, protože ceny mýtného považují za příliš vysoké.

Ministerstvo Dopravy: – Velmi Nešťastné

Ministr dopravy Jon-Ivar Nygård napsal v dubnu Lichtenštejnsku dopis, ve kterém vyjádřil naději na urychlení procesu schválení směrnice EETS. Ministerstvo dopravy uvedlo, že je velmi nešťastné, že země přichází o příjmy z mýtného.

„Naše mýtná politika je založena na principu, že všichni uživatelé silnic by měli platit,“ říká státní tajemník Tom Kalsås. Podle Kalsåse nyní země EHP posuzují návrh konečného rozhodnutí o nové směrnici EETS. Nicméně i když bude schválena, směrnice nevstoupí v platnost, dokud Lichtenštejnsko nedá svůj souhlas.

Mezinárodní dohody o placení mýtného

Zatímco Norsko čeká na schválení směrnice EETS, tak zároveň pracuje na uzavření dohod o vybírání mýtného od zahraničně registrovaných vozidel.

Dohoda s Nizozemskem je hotová. Na druhou stranu, například Německo takovou dohodu odmítlo, což komplikuje situaci s německými vozidly, která často využívají norské silnice.

Výměna informací a spolupráce probíhají prostřednictvím evropského komunikačního systému Eucaris, což je platforma pro výměnu informací mezi evropskými zeměmi o registraci vozidel, řidičských průkazech a přestupcích souvisejících s dopravou. Tento systém byl vytvořen za účelem zlepšení spolupráce mezi členskými státy Evropské unie a některými dalšími evropskými zeměmi.

A tady přichází klíčová otázka: Má Norsko uzavřenou dohodu o vybírání mýtného s Českou a Slovenskou republikou? 

Upřímně nevím. Zkoušela jsem googlovat v češtině, angličtině i norštině, ale nic konkrétního jsem nenašla. Jestli někdo víte, tak mi prosím dejte vědět do komentářů! Děkuji 🙂

Norsku tratí na neúčasti v EU

Poslanec Aleksander Stokkebø doufá, že vláda bude tvrdě pracovat na řešení této situace. “Je nepřijatelné, že polovina turistů neplatí. Náklady nakonec nesou Norsko a jeho obyvatelé, prostřednictvím daní a mýtného,” říká. Stokkebø věří, že v tomto případě Norsku škodí neúčast v EU.

Pozn: Proč není Norsko členem Evropské Unie?

Norsko není členem Evropské unie z několika důvodů. Hlavními důvody jsou ekonomické a politické zájmy země. Norsko dvakrát hlasovalo proti členství v EU v referendech, a to v letech 1972 a 1994. Hlavním faktorem bylo, že Norové si velmi váží své nezávislosti, zejména vzhledem k jejich historii pod nadvládou cizích mocností.

Dalším důležitým aspektem je ekonomika Norska. Norsko je druhým největším exportérem zemního plynu a ryb na světě. Členství v EU by znamenalo, že Norsko by muselo dodržovat Společnou rybářskou politiku EU, která omezuje množství a druhy ryb, které lze lovit. To by mohlo vážně poškodit norský rybářský průmysl​. Dále, vysoké příspěvky do rozpočtu EU by znamenaly, že by Norsko muselo vynakládat značné finanční prostředky, které by jinak mohly být investovány do sociálního zabezpečení, zdravotnictví a vzdělávání​.

V současnosti má Norsko přístup na vnitřní trh EU skrze Evropský hospodářský prostor (EHP), což mu umožňuje těžit z výhod volného obchodu bez nutnosti plného členství v EU​. 

Závěr: Zaregistrujte se k placení mýtného

Prosím, vezměte si příklad z Norů a nehledajte v tomto článku návod, jak obejít pravidla. Namísto toho se zaregistrujte na Epass24, kde budete mít přehled o průjezdech mýtných bran a poplatcích.

Proces registrace zabere pár minut a platba mýtného během dovolené v Norsku není nijak závratná částka. V závislosti na trase a délce pobytu můžete očekávat, že zaplatíte mezi 200-2000 Kč.

Přispějete tím k údržbě a rozvoji norské infrastruktury, kterou jste jako turisté také využili.

Díky moc a užijte si krásnou a bezproblémovou dovolenou v Norsku!

Radka 🇳🇴

Interaktivní turistická mapa západního Norska

Další články z blogu

Komentáře k článku

Přidat komentář

Vaše e-mailová adresa nebude zveřejněna. Vyžadované informace jsou označeny *

POTŘEBUJETE POMOCT S PLÁNOVÁNÍM DOVOLENÉ DO NORSKA? 

Napište mi a já vám ráda pomohu! Nejprve společně probereme, co od cesty na Island nebo do Norska očekáváte a já vám následně podle vašich přání sestavím itinerář na míru. Nově také nabízím možnost online konzultace vašeho itineráře.